Tuesday, July 30, 2013

Main mercun

Satu kisah lucu yang aku nak kongsi.. Lucukah?... 
Sebenarnya ianya menyakitkan hati
Tapi bila kenangkan balik, aku rasa ianya agak kelakar.. 
Bermula dari malam pertama ramadan lagi
Budak2 aau anak2 dari kuarters ni meraikan kehadiran bulan penuh barakah ini dengan nyalaan bunga api dan mercun
Berkenetulan rumahku tak jauh dari padang permainan..
So memang terasa sangat la dan bunyi nya sangat elas..
Sufahle aku ni mmg anti dengan org main mercun
Sebab bagi aku, semua tu sangat membazir, membuang masa, mengganggu org lain dan paling penting ianya dah jadi mcm tradisi yang salah.. Y tak sepatutnya di amalkan
Dan y paling aku annoying, masyarakat sekarang sudah tidak ambik peduli utk menegur mereka y bermain mercun sekalipun ianya sangat mengganggu keyenangan dan kusyuknya nereka y sedang menunaikan terawih...

Berkebetulan anak ku ini, waliyuddin
Mudah terjaga bila bunyi mercun
Buat aku lagi hangin satu badan
Awal2 aku juz mengadu pada suami dan katanya sampai masa dia nak buat teguran kat budak2 tu
Lepas dia ckp gitu aku pun diam dan tak lah lagi bercerita n mengadu padanya

Satu malam, dah jam 11 malam lebih hampir kul 12 tak silap aku
Masih ada sekimpulan anak kuarters blok aku ni dok main bakar mercun tul ago
Anak aku pulak mungkin perut amsuk angin kot
Tak lena tido dhn bunyi mercun tu
Apa lagi
Suami ku jerit kat y main mercun tu
P main jauh2 anak nak tido
Depa senyap tapi balas balik dgn mercun y lagi kuat
Anginla laki aku
Turun ke bawah
Dan marah kat depa
Kebetulan dekat depan rumah y jual mercun tu 
Mungkin dia dengar laki aku marah
So sampai skrg mmg dia tak jual dah mercun tu
Bunyi pun tak semeriah sebelum ni
To laki aku jumpa balik budak2 tu n slow talk nylgan depa besoknya.. Minta maaf sebba jerit2 dan terangakn kes anak kami y tak blh tido
Depa puninta maaf dan emngaku salah depa
Dan kes closed
Y lucunya.. ? Lucunya apa perasaan org y jual tu.. ? Dan saumi aku merasakan dia adalah watak antagonis di kuarters ti sebab jerit2 macam tu
To bg aku bagusla suami aku niat gitu
Bg org y jual tu sedar diri wahaha


No comments: