Friday, August 2, 2013

Teringat masa dulu

Masa aku dajah lima.. 
Dalam satu hari, aku ponteng sekolah tanpa alasan. Seingat aku sebab aku rasa sangat malas untuk ke sekolah. Walhal kehadiran aku ke sekolah sangat bagus, cuma aku tak pernah dapat anugerah kehadiran penuh. Tapi aku jaran malah tidak pernah mahu ponteng sekolah. Aku pun sebenarnya tak berapa pasti adakah wujud anugerah kejadiran penuh masa tu.. Yang aku hanya pasti adalah hadiah tempat pertama kedua dan ketiga sahaja. 
Malah masa tu tak ada streaming murid mengikut pencapaian akademik.. Setiap kelas ada murid cemerlang sederhana dan galus
Jadi murid cenerlang inilah yabg bertindak unruk membimbing murid sederhana dan galus
Ada baiknya juga sistem ini
Jadinya murid sederhana dan galus boleh berusaha untuk bersaing dengan murid cemerlang..
Jadi mereka tidaklah akan terus hanyut dalam dunia kemalasan mereka kerana mungkin mereka akan rasa maku dengan murid cemerlang.. Malah aku sendiri sebenarnya lupa siapa murid yang dianggap galus.. Masa ni tak sempat nak memandang rendah pada siapa2 kerana 
Bagiku semuanya sama sahaja.. Malah bila cikgu2 marah kat mereka secara automatiknya kita akan terasa jugak dan merasakan aku masih lemah sebab tu cikgu marah2.. So kita swndiri akan cuba untuk memperbaiki diri... 



No comments: